Nostolavat vaihtuvat vapaaherran elämään – SPLY:n puheenjohtaja Timo Kangasniemi eläkkeelle

SPLY:n pitkäaikainen puheenjohtaja ja Vema Lift Oy:n myyntipäällikkö Timo Kangasniemi jää eläkkeelle maaliskuussa. Päivät käyvät vähiin paitsi Veman nostolavojen ympärillä, myös SPLY:n toiminnan parissa. Toivotamme Timolle mieluisia eläkepäiviä!
SPLYn syyskokous pidettiin joulukuussa ja samalla vaihtui osittain hallituksen kokoonpano. Kokouksessa pitkäaikainen puheenjohtaja Timo Kangasniemi ilmoitti siirtyvänsä eläkepäiville. Timolla on takanaan yli kymmenen vuoden rupeama SPLY:n puheenjohtajana. Hän on ollut yhdistyksemme pidetty ja luotettava keulahahmo, ja olemme kiitollisia hänen työpanoksestaan yhdistyksen ja sen jäsenyritysten puolesta.
Samalla käyvät vähiin myös Timon palkkatöiden päivät, vapaaherran elämä nimittäin siintelee vain viikkojen päässä. Vema Lift, jossa Timo on työskennellyt lähes 30 vuotta, on nähnyt nousuja ja laskuja, niin kuin nostolava-alalle konkreettisesti kuuluukin. Tämän hetken näkymät ovat varsin lupaavia: niistä osoituksena monet ajankohtaiset kansalliset ja kansainväliset uutiset, joiden otsikoissa Vema ja sen laadukkaat tuotteet ovat komeilleet viime aikoina.
Kierros Veman Kaarinan tehtaalla antaa vaikuttavan kuvan yrityksen tuotteista, tuotantoprosesseista ja tehtaan kyvykkyydestä tuottaa laadukkaita palokalustotuotteita monenlaisiin tarpeisiin.

Saako olla sata metriä?
Vema Lift Oy on erikoistunut valmistamaan paloautojen nostinkalustoja ja niihin liittyviä järjestelmiä. Kaikki sen valmistamat tuotteet ovat luotettavia ja huipputeknologisia, ja niitä toimitetaan ympäri maailmaa.
Nostolavalaitteiden ulottuvuudet huimaavat päätä, vaikka tehdasolosuhteissa on pakko käyttää vain mielikuvitusta: valmiiden tuotteiden käytännön työskentelykorkeudet vaihtelevat 32 metristä peräti 107 metriin!


Malliesimerkki Raumalta
Tehdaskierroksella juttelimme Pelastustiedon 19.12.24 julkaisemasta artikkelista, jossa kerrottiin Vema Liftin Rauman paloasemalle toimitetusta nostolava-autosta, ja jonka suunnittelussa oli erityisellä tavalla huomioitu käyttäjien tarpeet ja käytännön kokemukset. Onnistunut projekti herätti myös kansainvälistä huomiota, kun laite kävi visiitillä aina Englannissa ja Ranskassa asti.
Valmisteluvaiheessa tilaajilta kyseltiin monia lopulliseen tuotteeseen vaikuttaneita kysymyksiä, kuten mitä tekisitte toisin, tai mitä hyvää ja huonoa löytyy nykyisestä laitteesta. Rauman valmiin ajoneuvon erikoispiirre on sen nostolavan todellinen toimintaympäristö ja sen kyvykkyys toimia siinä. Raumalla nimittäin nostokorkeutta ja korkeusulottumaa tärkeämpi piirre onkin sivu-ulottuma alle 20 metrin korkeusalueella.
”Laitteeksi valittiin lopulta Vema 42FER, jonka sivu-ulottuma on 33 metriä. Tarjouspyynnön rakenne-erittely vähimmäisvaatimuksista oli monikymmensivuinen”, kerrotaan Pelastustiedon artikkelissa.
Veman toimittama laite oli loppujen lopuksi niin kiinnostava, että se haluttiin nähtäväksi niin Englannissa kuin Ranskassakin. Koko huikea matkakertomus on luettavissa Pelastustiedon sivuilta, linkki juttuun on tässä.
Laatua ja hiottuja yksityiskohtia
Timon johtama kierros Veman Kaarinan tehtaalla on kiinnostava. Mieleen jäävät tulevien nostolava-autojen vaikuttavat ja lukuisat yksityiskohdat: on pumppuja, hydrauliikkaa, elektroniikkaa, johtoja, liittimiä ja järeitä metalliosia.



Kun Veman konttorilla kuuluu kellon kilinää, se tarkoittaa että on tehty kaupat. Kellon soittaminen on kuulunut erityisesti Timolle.
Kellonsoittajan tehtävät päättyvät Timon osalta pian, mutta toivomme että kello kilisee Kaarinassa jatkossakin yhtä tiuhaan.
